poniedziałek, 11 maja 2020


Witajcie :)

Kolejny tydzień nauki zdalnej rozpoczynają potyczki ortograficzne.
Potyczki ortograficzne. Sposób na rz mam - 9 ważnych liter znam.

A zanim przejdziemy do zajęć chcę Wam powiedzieć, że  jesteście bardzo dzielni
 i tak trzymajcie. Większość z Was wzorowo wypełnia swoje obowiązki i jestem z tego niezwykle  dumna.
Wiem, że nie łatwo jest uczyć się w takich wirtualnych klasach, ale pamiętajcie,
 że nauka to potęgi klucz i każda sumienna praca przynosi świetne efekty :)

Temat :  Potyczki ortograficzne. Sposób na rz mam - 9 ważnych liter znam.
Cele: 
- przeczytasz ze zrozumieniem wiersz 
-wyszukasz w wierszu informacje o czynnościach bohaterów książki
-napiszesz z pamięci rymowankę
-wykonasz ćwiczenia ortograficzne utrwalające zasadę pisania rz po spółgłoskach b, p, d, t, g, k, ch, w, j
-poćwiczysz umiejętności rachunkowe w zakresie 100
-poznasz budowę i brzmienie trąbki

Otwórz podręczni z j. polskiego na stronie 22 i przeczytaj wiersz pt.: Trzy po trzy komuś z domowników. Pamiętaj,  aby czytać  z odpowiednią intonacją, zwracając uwagę na wszystkie znaki przystankowe. Następnie odpowiedz  na pytania z pkt. 1

Zapisz w zeszycie datę i temat lekcji : Sposób na rz mam - 9 ważnych liter znam.
Czy wiesz co oznacza powiedzenie pamiętać na co dzień i od święta? Wyszukaj w rymowance fragment zawierający tę myśl :)
Pod tematem zapisz  odpowiednią zwrotkę rymowanki i naucz się jej na pamięć :) Zaznacz innym kolorem rz i spółgłoski, po których piszemy rz. 

Aby lepiej ją zapamiętać polecam dyktando biegane :) Pamiętacie taki sposób na ortograficzne łamigłówki ? 

Wydrukuj zaznaczony fragment, przyklej lub połóż karteczkę w drugim końcu pokoju. Następnie odejdź od biurka i przeczytaj fragment rymowanki i  spróbuj zapisać tyle ile się udało zapamiętać. Biegaj tak dotąd, aż przepiszesz cały tekst, Sprawdź czy  udało się zrobić to bezbłędnie. To ćwiczenie wykonaj na brudno :)
Do biegu,  gotowi,  START ….!  :)

Zadanie na ocenę :
- Wybierz cztery  dowolne wyrazy z rz występujące w wierszu  i zapisz je w obrazkowym słowniczku ortograficznym.  
- praca w zeszycie:  ćw. 2 s.29 (tylko dwa zdania) oraz zapisana wcześniej rymowanka. 
Następnie poproś rodziców, aby zrobili zdjęcie Twojej pracy i przesłali je do mnie. 

Na koniec wykonaj ćwiczenia: 1, 3 i 4,  s. 28 i 29. 

A dla chętnych dyktando online :  Dyktando - STRAŻ POŻARNA   Ż czy RZ 

PRZERWAAA!!!
Czas na zdrową przekąskę i chwile przerwy :) 

MATEMATYKA 
Nadal ćwiczymy umiejętności rachunkowe w zakresie 100. 
Przykładowe zadania:

Spróbuj dzisiaj popracować samodzielnie w ćwiczeniach. Na początek wykona obliczenia w ćw. 2,s.54 a następnie pozostałe: 1 i 3, s.54
Pamiętaj o tabliczce mnożenia i dzielenia powtarzaj codziennie, tylko systematyczna praca przynosi dobre efekty :) 
Pamiętaj!
 0 pomnożone przez jakąkolwiek liczbę zawsze daje wynik
 0 x 8 = 0
   0 x 28 = 0


Zrób sobie krótką przerwę, napij się wody i rozprostuj kości bo przed nami ..

MUZYKA 
Ach, muzyka[...] To magia większa od wszystkiego, co my tu robimy! 
J.K.Rowling - Harry Potter i Kamień Filozoficzny
Trąbka to instrument dęty blaszany. Składa się z metalowej rury. Rura skręcona jest w pętlę. Z jednej strony zakończona kielichowym lub stożkowym ustnikiem, a z drugiej rozszerzeniem w kształcie dzwonu (czarą). Brzmienie trąbki w dużej mierze zależne jest od techniki gry i może być łagodne i melodyjne bądź ostre i wibrujące. Charakterystyczna dla tego instrumentu jest duża siła dźwięku i donośność. Zastosowanie tłumików pozwala na zmianę siły i barwy dźwięku. Istnieje również trąbka cyfrowa, umożliwiająca wydawanie z niej dźwięków innych niż dźwięk trąbki


Posłuchaj : Hejnał mariacki

Otwórz ćwiczenia na s. 82, ćw.2. Przeczytaj wiersz i poznaj budowę trąbki.

Oprócz najbardziej popularnych odmian trąbki używane są: 



trąbka basowa

trąbka piccolo

                                trąbka kieszonkowa                                   

Posłuchaj utworu granego na trąbce i wykonaj ćw.3, s.82  https://www.youtube.com/watch?v=lMW9EkIRadQ&list=RDBrjsy-QALEQ&index=2
Zastanów się o czym może  opowiadać ta muzyka. Zilustruj ją rysunkiem ćw.5, s.83. 
Wykonaj też ćw. 4 i wklej klocki rytmiczne w odpowiednie miejsca. Przypomnij sobie jak nazywają się poszczególne nuty. Podpisz je (cała nuta, półnuta, ćwierćnuta, ósemka) i poproś rodziców, aby zrobili zdjęcie  ćw. 4 i 5, s.83 i przesłali je do mnie. Będzie to praca na ocenę :) 

Ciekawostki 

  • Historia trąbki jest bardzo stara, gdyż używano jej od wielu tysięcy lat. Najstarsze trąbki znajdujemy na rysunkach starożytnych Egipcjan, a dwie zostały nawet znalezione w grobowcu faraona Tutenchamona: jedna zrobiona ze srebra a druga z brązu.
  • Trąbka gra najwyższe dźwięki z całej rodziny instrumentów dętych blaszanych. Jest najważniejszym instrumentem całej grupy.
  • W orkiestrze są zwykle 2-4 trąbki. Instrument ten jest także powszechnie stosowany w orkiestrach dętych i w jazzie.
Louis Daniel Armstrong - ur. 4 sierpnia 1901r. w Nowym Jorku, zm. 6 lipca 1971 r. nowym Jorku. 
Amerykański trębacz i wokalista jazzowy. Jeden z najwybitniejszych trębaczy i muzyków jazzowych w historii muzyki.



I tym muzycznym akcentem kończymy dzisiejsze zajęcia :)
Życzę Wam miłego dnia …. :)











































































































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz