poniedziałek, 18 maja 2020

Witajcie w poniedziałek :)
Dzisiejsze zajęcia odbędą się w królestwie pszczół :)


Temat: W królestwie pszczół. 
Cele:
-wysłuchasz informacji o życiu pszczół
-ocenisz postępowanie bohaterki opowiadania
-poznasz znaczenie pracy pszczelarza 
-poćwiczysz umiejętności  rachunkowe
-wykonasz pracę plastyczną

Na początek posłuchajcie opowiadania pt."Malowany ul".
Opowiadanie znajduje się również w podręczniku na s.28. 
Na podstawie opowiadania spróbuj odpowiedzieć na pytania :
Co przez lato robiły wszystkie pszczoły, a co robiła pszczółka Bze - Bze ?
Czy praca małej pszczółki była potrzebna?
Otwieram klasową dyskusję :)
Napiszcie w komentarzach: Co sądzicie o postępowaniu pszczółki Bze-Bze?
Wykonaj teraz ćwiczenie 1,s.39 . Na podstawie opowiadania uporządkuj wydarzenia we właściwej kolejności, wklej obrazki i podpisz je obok całymi zdaniami. 

Zapisz w zeszycie datę i temat: W królestwie pszczół.
Następnie wykonaj ćw.2,s 40 oraz  ćw. 3 i 4, s.40
  • Odczytaj hasło ukryte w plastrze miodu na s.41, ćw. 5
Czy wiesz o kim mówimy, że jest pracowity jak pszczoła ?
 Przysłowie Pracowity jak pszczoła, to  pewnego rodzaju komplementem. Używamy go opisując człowieka, który lubi pracować i poświęca temu wiele czasu. W ten sposób doceniamy taką osobę porównując jego wysiłki do pracowitych i pożytecznych pszczół.
Czy w naszej klasie, są dzieci pracowite jak pszczółki? 
Oczywiście, że  tak i jestem pewna, że  ich praca zaowocuje bardzo dobrymi wynikami w nauce ;) Dzięki temu z łatwością  będą  podejmować mądre decyzje, planować swoją pracę i wolny czas. 

Dla chętnych jest ćw. 6 i Dzień odkrywców s.42-43

Z dzisiejszych zajęć zapamiętaj koniecznie: 
PRZERWAAA!!!

Czas na łyk wody i zdrową przekąskę. 
A po przerwie kolejna dawka ciekawostek, prosto z królestwa pszczół :)

Podczas dzisiejszych zajęć nie można zapomnieć o pracy pszczelarza.
  • Pszczelarz, to osoba zajmująca się pracą w pasiece przy pszczołach. Pasieka to w  pszczelarstwie  teren z ustawionymi ulami.  Jako pasiekę określa się też wszystkie ule danego  pszczelarza

  • Dawną formę  pszczelarstwa nazywano bartnictwem. Polegało ono  na chowie   pszczół  w specjalnie  wydrążonych dziuplach drzew czyli barciach.

Ciekawostki

  • Pszczoły są bardzo często mylone z osami wynika to przede wszystkim z tego, że wyglądają bardzo podobnie. W rzeczywistości jednak różni je o wiele więcej niż łączy. 
                                               PSZCZOŁA                     OSA

  •  Osy są o wiele dłuższe od pszczół
  • Pszczoły są gatunkiem bardzo spokojnym i dość łagodnym -  osy są  agresywne z natury – szybko atakują każdego, kto stanie im na drodze, nawet inne pszczoły. 
  •  Osa nie  zostawia żądła w ciele ofiary, może je bez problemu wyjąć i polecieć dalej - pszczoła, która zaatakuje człowieka lub zwierzę, musi liczyć się z tym, że jest to ostatni atak w jej życiu – podczas próby wyciągnięcia żądła wyszarpuje bowiem cały aparat żądłowy i zaraz po tym ginie
  • Jak pszczoły robią miód ?  Warto obejrzeć prezentację do końca: https://www.youtube.com/watch?v=aO67AbeIOAk

 PRZERWAAA!!!

Zapraszam na taniec MAI :) Szubi dubi du….. :)))

MATEMATYKA

Podczas dzisiejszej lekcji będziesz dodawać do liczby dwucyfrowej i odejmować od niej pełne dziesiątki. 
Zapisz w zeszycie datę i temat: Dodawanie i odejmowanie liczb w poznanym zakresie.
 
Przykład 1
Aby ułatwić obliczenie tego działania, można rozpisać liczbę dwucyfrową na dziesiątki i jedności. Następnie, najpierw dodać dziesiątki,  później jedności  i wynik gotowy.

Wykonaj teraz obliczenia z ćw. 2,s.50 (podręcznik) .Wybierz pięć dowolnych działań i rozwiąż je według wzoru. Poproś rodziców, aby zrobili zdjęcie Twojej pracy i wysłali je do mnie.  

Przykład 2
Jeśli chcemy odjąć pełną dziesiątkę od liczby dwucyfrowej, również możemy zastosować rozpisywanie tej lczby, podobnie jak w dodawaniu: 

Czas na zadanie tekstowe, utrwalające umiejętności rachunkowe. Tym razem odejmowanie i dzielenie. Ćwiczenie 3,s.60 (ćwiczenia). Wspólnie sprawdzimy ile dzieci zapłaciły za zakupy?
Przykład:
Dane:
41 zł - koszt wszystkich zabawek
9 zł - cena samolotu
Szukane:
? - cena samochodu

Aby obliczyć cenę samochody, należy od 41zł( koszt wszystkich zabawek) odjąć cenę samolotu. A więc : 41 zł - 9 zł = 41zł - 1zł - 8 zł = 40 zł - 8 zł = 32 zł

Wiemy już, że 4 samochody kosztują 32 zł. 
Aby obliczyć cenę  jednego samochodu,  należy 32 zł : 4 = 8 zł . 
Pamiętaj, że wynik możemy sprawdzić za pomocą mnożenia: 8 zł x 4 = 32 zł

W ten sam sposób oblicz:  Ile kosztuje żaglówka ? 
Pomocnicze obliczenia wykonaj w brudnopisie. 


Dane:
50 zł - koszt wszystkich zabawek
Z ilustracji wiemy, że jest 10 zabawek. Wiemy też, że helikopter i rakieta kosztują tyle samo.
Szukane:
? - cena helikoptera, cena rakiety

Aby to obliczyć należy:  50 zł : 10 (bo tyle jest zabawek) = 5 zł, a więc helikopter i rakieta są po 5 zł. 

Na koniec wykonaj  ćw.2,s.61. 
Pozostałe ćw. ze s. 59 - 61, których nie robiliśmy podczas zajęć są dla chętnych. 

PRZERWAAA!!!
Odpocznij chwilę i  uporządkuj swoje miejsce pracy.
 Odłóż podręczniki, ćwiczenia i zeszyty.
Przed nami....

PLASTYKA 

Jak wykonać  plaster miodu i pszczółki ? 
Dokładną instrukcję jak wykonać dzisiejszą  pracę plastyczną znajdziecie tutaj:  

Zanim przystąpisz do pracy sprawdź czy masz potrzebne materiały : 
2 białe i 1 żółtą kartę z bloku A4, kawałek kartonu, farbę plakatowa w kolorze żółtym, nożyczki, czarny flamaster, błękitną kredkę, taśmę klejącą, klej, pędzel, wodę. 

Przydadzą się  też ruchome oczka i czarny kreatywny drucik.
 Jeśli nie macie drucika, można okręcić zwykły drucik czarną bibułą lub  wyciąć wąskie paski ze sztywnego bloku w kolorze czarnym.
 albo po prostu ulepić nóżki i czółka pszczoły pszczoły z plasteliny :)

Plaster miodu, za pomocą którego zrobisz tło swojej pracy, możesz wykonać z ziemniaka przygotowując z pomocą rodziców ziemniaczany stempel ;)

Do dzieła ! 
Będzie to praca na ocenę, dlatego z niecierpliwością czekam na zdjęcia :)
  Praca nie musi być wykonana dzisiaj, 
pamiętajcie, że liczy się efekt, a nie kto zrobi pracę pierwszy. 

To wszystko na dzisiaj.
Miłego dnia :)








5 komentarzy:

  1. Dzień dobry w poniedziałek!
    Pszczółka Bze - Bze postąpiła inaczej niż inne pszczoły w ulu, nie zbierała nektaru, tylko malowała ściany w ulu. Ale uważam, że jej postępowanie też było dobre. Dzięki niej w zimie ul wyglądał bardzo przyjemnie, a nie szaro, buro i ponuro. Królowa ją ukarała za to, że nie robi tego co inne pszczoły, ale zimą zrozumiała, dlaczego Bze - Bze tak postąpiła.

    OdpowiedzUsuń
  2. Robiła ,to co umiała najlepiej.:-);-D

    OdpowiedzUsuń
  3. Pszczoły całe lato zbierały miodowy nektar na zimę, a mała pszczółka Bze-Bze malowała ule. Praca Bze-Bze była pożyteczna i potrzebna, bo sprawiała radość jej i innym pszczołom. Luiza

    OdpowiedzUsuń
  4. Mała Bze-Bze malowała ścianę, ponieważ chciała sprawić radość pszczołom.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mała Bze-Bze pomalowała ściany w ulu. Na początku nie podobało się to Królowej, ale zimną wszyscy docenili ciężką pacę pszczółki. Robiłą, to co wychodziło jej najlepiej. Pozdrawiam Nikola:*

    OdpowiedzUsuń